Visa rutor

Professor Rita Charon

Rita Charon går över Parnassen. Photo: Anders Palm

Och det första jag gör i berättelsen om Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora och vår verksamhet är att skapa en vågbrytare i flödet. Illustrativt för vår verksamhet? Ja, kanske det; strategier och verksamhetsplaner är alldeles nödvändiga för vår organisation – liksom värdefulla, (mer)värdeskapande, ”instick”.

I vår engelska blogg skriver jag om höstens möte(n) med professor Rita Charon och hur våra möten och samtal ledde fram till att vi nominerade henne till hedersdoktor vid medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Och nu är det officiellt: I maj 2023 återkommer Rita Charon hit till Lund för att promoveras till hedersdoktor i Domkyrkan och för att (bland annat) ge oss (minst) en föreläsning till.

Läs gärna mer om henne och tankarna bakom Philip Sandblom’s prize lecture som hon höll den 4 oktober här: Sandblom prisföreläsning: Narrativ medicin bidrar till bättre möten mellan vårdande och vårdad | Medicinska fakulteten (lu.se)

Och så förstås bloggposterna i vår engelska blogg här och här.

Pressmeddelandet om hedersdoktoratet finns här

Inlägget postades i

Verksamhet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur det fortsatte

Photo: Douglas Hawkins/unsplash

Nej, det är inte bara bloggläsare som undrar ”Vad ska ni göra med pengarna?!” De som någon gång har stått inför utmaningen att bygga ett helt nytt centrum vid ett anrikt universitet vet att det krävs ”mer än pengar” för att starta en verksamhet som ska vara framgångsrik över tid. Birgit Rausings stiftelse för medicinsk humaniora vet det också. Beslutet om donationen vilade därför på ett underlag, i vilket vision och organisation för centrumet skisseras, liksom en plan för genomförande. Tack vare detta underlag var det jämförelsevis smidigt att få föreskrifter på pränt, en styrelse och en centrumledning på plats och en första verksamhetsplan beslutad. Vad det stod i detta underlag, vårt ”Magna Carta”? Jag visste ni skulle fråga.

Kommande blogginlägg kommer att ta varje rubrik ur underlaget (grundidé), dess motsvarighet i verksamhetsplanen (genomförande) och vad vi hoppas ska ske (konsekvenser). Låter det torrt och trist? Jag kan försäkra er om motsatsen. Ni kommer nämligen att möta mängder av människor, som alla engagerar sig i Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora. För det som ”vi gör med pengarna” handlar faktiskt just om människor – människor vi anställer, människor vi riktar oss till, människor som ingår i styrandet av centrumet, människor vi samarbetar med, människor vi inspirerar och inspireras av… Det är inte för inte som grundbulten i centrumet handlar om det mellanmänskliga mötet

Inlägget postades i

Donationen Verksamhet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur det började

Photo: M. Henry/unsplash

Under tidigare blogginlägg har ni kunnat läsa om vad det är Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora gör inom utbildning (läkarprogrammet) och hur det tagits emot av studenter genom tiderna. Varför valde vi att börja blogga om det och inte om vad Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora egentligen är och hur centrumet uppstod?

Faktum är att det var just ”Medicin som humaniora” på läkarprogrammet som fick studenterna att se att humaniora är avgörande för att förstå andra perspektiv i mötet med patienter, anhöriga och på den egna yrkesrollen (och den egna identiteten), det vill säga avgörande i mötet mellan vårdad och vårdande. Men också vår donator, Birgit Rausing, såg det.

2017 erhöll Medicinska fakulteten ett rejält startkapital för att kunna fortsätta med den omtyckta kursverksamheten på läkarprogrammet. Och så, hösten 2020, mitt i pandemiskt mörker, meddelades det att 76 miljoner kronor doneras från Birgit Rausing stiftelse för medicinsk humaniora till Lunds universitet. Gåvan blev ett generöst startkapital till ett nytt kunskapscentrum med uppgift att utveckla och profilera medicinsk humaniora inom utbildning, forskning och samverkan, inom och utanför Lunds universitet.

I en intervju har Birgit Rausing beskrivit sina tankar:

”Inspirerad av den verksamhet som har initierats och utvecklats av litteraturprofessor Anders Palm har jag länge närt en önskan om att framhäva humanioras betydelse inom vården. Nu mer än tidigare har många insett hur viktigt det är att förstå sambandet mellan humaniora och medicinsk vetenskap och praktik och därmed kunna synliggöra dess samhällsnytta. Genom bildandet av en stiftelse med syfte att stödja detta kunskapscentrum önskar jag att vi kan visa på den roll humaniora har att spela för att man skall se hela människan i mötet och bemötandet i vården.”

Inlägget postades i

Donationen

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

”En jättefin avslutning på 5,5 års studier. Jag är supernöjd och kommer rekommendera den till alla med något som helst intresse för läkaryrkets mer humanistiska sidor.”

Studenterna kliver ut i ett arbetsliv, och påbörjar sin karriär i en värld där värderingsbegrepp som ”Personcentrerad vård”, ”Jämlik vård”, ”Livslångt lärande”, ”Hållbart arbetsliv” pockar på uppmärksamhet. Studenter som läst Medicin som humaniora möter inte dessa värderingsbegrepp för första gången, inte heller begreppens faktiska innebörd i praktiken. Läs själva.

”Jag tror jag kommer ha användning av denna kursen under stor del av min karriär både pga de vi lärt oss/fått insikt i men också eftersom den väckte ett intresse som legat vilande länge. – – -Man fick mycket tankar om vilken läkare man vill bli, hur man bemöter människor bra. Och att inte bara se patienterna som diagnoser som det lätt blir när man ska pränta in alla symptom, läkemedel och diagnoser man kan på kort tid. Denna kursen kan man verkligen fokusera på patienten som människa. och läkaren som människa!”

”Fantastisk kurs. Mest engagerade kursledningen på hela utbildningen, som satt ihop ett program av främst litteratur och seminarier som är oerhört genomtänkt och som med säkerhet leder till eftertanke rörande det mesta som rör läkaryrket samt livet i stort.”

”Helt fantastisk kurs. Utan tvekan en av de bästa kurserna på hela läkarprogrammet. Efter att ha gått denna kursen känner jag mig mer ”well-rounded” som framtida läkare och jag ser verkligen fram emot, mer än någonsin att arbeta som läkare, efter att ha gått den här kursen. Stort tack!”

”Jag är verkligen positivt överraskad! Jag har lärt mig väldigt mycket som annars är svårt att sätta ord på. Jag önskar att man hade haft mer av denna typen av undervisning under hela läkarprogrammet. För mig var det första gången jag kände att jag verkligen hade möjlighet att reflektera över situationer jag varit med om under utbildningen. Jag tror att denna kursen kommer att hjälpa mig att bli tryggare i min yrkesroll och även en bättre läkare. Känner mig mycket tacksam över att jag har fått ta del av kursen.”

”Det var en fantastisk kurs att avsluta läkarprogrammet med och den överträffade mina förväntningar med råge. Jag har lärt mig mycket som jag inte tror att jag kommer att få lära mig under min fortsatta karriär samtidigt som jag har fått hjälpt att hitta tillbaka till lösningen och min mer kreativa sida. Tack!”

”Bästa kursen jag har tagit. – – – Det är mycket med mötet med patienter som kan kännas svårt. Att försöka sätta sig in i patientperspektiv med hjälp av litteratur bland annat kommer jag att försöka upprätthålla även efter denna kurs.”

Inlägget postades i

Studentutsagor

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

”Det enda dåliga med denna kurs är att den är över!”

Photo: Ben White/unsplash

Många av kollegorna vid andra svenska lärosäten låter oss ofta veta att vi varit ”tidigt ute”. Det är sant. Vi har hållit på med medicin som humaniora på läkarprogrammet i cirka 15 år; det finns läkarprogram i Sverige som inte ens har börjat. Så – vi är väl nöjda då? Icke. Vår högsta önskan vore förstås att den valbara kursen blev obligatorisk för alla läkarstudenter, att vi kunde erbjuda motsvarande kurser för sjuksköterskor, arbetsterapeuter, barnmorskor, logopeder, psykologer… ja, ni fattar, också.

Jag hör ansvariga för professionsutbildningarna ända hit: Och hur hade ni tänkt er att vi skulle få till mer och/eller ett obligatorium? Med så mycket annat viktigt som ska in i utbildningen, t ex ”patientnära vård”, ”jämlik vård”…

Jo, mer medicin som humaniora. Och obligatoriskt. Inte för att vi vill (fast det vill vi), utan för att det behövs. Jag låter studenterna komma till tals i ärendet. De säger så här:

”Ja, ja, ja! Jag tycker att alla studenter på termin 11 borde ha gått den här kursen. Tycker att den ska bli obligatorisk.”

”Hade helst av allt haft en strimma genom hela programmet. Utan tvekan. Tycker att vi flera gånger har sagt “det här skulle man ju velat diskutera på termin X, Y, Z”.”

”Jag tycker att det är ett oerhört viktigt inslag i utbildning och något som egentligen varje läkarstudent borde ha på sitt curriculum. Man lär sig saker och uppfattar perspektiv från konst, litteratur och film som man inte nödvändigtvis hade uppfattat annars under utbildningens gång. Jag tycker att det är bra att vi har en sådan kurs i slutet av utbildningen då vi har samlat ihop all medicinsk kunskap som vi kan (under en läkarutbildning) och sedan anknyta detta till det som tas upp i Medicin som humaniora. Det hade dock inte varit fel med att ta upp liknande inslag tidigare i läkarutbildningen så att man, ganska tidigt under utbildningen, får upp ögonen för saker (som också är viktiga att känna till som läkare, utöver det medicinska) ännu tidigare än precis innan examen.”

”Jag tycker medicinsk humaniora borde vara ett mycket större inslag under utbildningen.”

”Ja, det är bra att ha denna typ av kurs på programmet, tror det skulle vara en fördel för de flesta läkarstudenterna. Tänker att man skulle kunna ha lite mer av det de tidigare terminerna också.”

”Ja, fler sådana moment och tidigt i utbildningen. Att få reflektera kring litteratur tidigt tror jag hade gjort enormt mycket för självbilden som läkarstudent.”

”En av fördelarna med den här kursen är att den är så lång så att man får sjunka in i ämnet och får möjlighet att reflektera och faktiskt ta med sig något. Ett kortare inslag skulle kunna vara givande, bara det inte blir ännu ett måste som känns inlagt i schemat “för sakens skull”.

Inlägget postades i

Studentutsagor

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

 ”Få andra kurser … uppmanar studenten att faktiskt TÄNKA SJÄLV.”

Läkarprogrammet vid Lunds universitet har skyhöga intagningspoäng, det är sen’ gammalt. Studenterna som går programmet ”committar” sig för 5,5 år – det är många studietimmar, höga krav och tunga tentor. När den elfte terminen står för dörren och det är dags för så kallad valbar kurs, väljer allt fler studenter ”Medicin som humaniora”. Varför? Enligt studentutsagorna finns det olika skäl:

För att det verkar soft, lätta poäng – det är ju bara att läsa ett par böcker, eller…?

”…ett strålande tillfälle att kunna läsa annat än de typiska medicinböckerna man var van vid. Böcker som oftast gjorde så att man gick miste om skönlitteratur som man annars hade velat läsa.”

”….det lät som ett bra sätt att avsluta utbildningen med en mer reflekterande kurs. Tycker för övrigt mycket om litteratur, musik och historia. Kursen ligger dessutom i sista blocket, vilket betyder att man slipper ha akutkursen över julen och akuttentan precis innan examen.”

För att tidigare studenter pratat om den i positiva ordalag?

”Jag hade hört mycket bra om kursen av äldrekursare och det var ett perspektiv jag saknade under utbildningen.”

”Varför jag valde MsH [Medicin som Humaniora]… var för att jag saknat den typen av studier under hela utbildning (sic!), har ett stort intresse för framförallt litteratur, samt att jag hade hört gott om den från äldrekursare.”

Eller av helt andra skäl – en vilja, eller rent av längtan – efter andra perspektiv på professionen, på patienten, på sig själv som människa?

”Jag valde kursen också för att få ett annat perspektiv på medicin än den kalla, konkreta medicinska fakta som man fick från böcker och föreläsningar.”

”… jag uppskattade den möjlighet den skulle ge till reflektion och eftertanke kring olika aspekter av vårt yrke, något jag känt att jag saknat och behövt.”

”…detta var min enda chans att få gå denna typ av kurs, jag… tyckte att mötet med patienten och de mjuka värdena inom medicin är essentiell och ville därför gå denna kurs i det.”

Oavsett vilka skäl man som läkarstudent haft att en gång välja kursen, anser de att Medicin som humaniora-kursen är relevant i läkarutbildningen då?

”ABSOLUT!!!! Det går att motivera i all oändlighet. Kort sagt så är det en grundpelare för medicin och det borde inte finnas ens en fundering på ett alternativ. Har man någon gång varit patient, läkarstudent eller inom vården på något sätt inser man hur nödvändigt det är att beröra de stora frågorna och då fungerar medicin som humaniora som en utmärkt plattform för detta.”

”Kursen är mycket relevant för läkarutbildningen och kanske var det den viktigaste delen av hela utbildningen. Jag hoppas att så många som möjligt kan få gå denna kurs. Jag kände att det föll sig ganska naturligt att ha denna kurs som sista kursen på utbildningen då man har mognat och är mer mottaglig för en kurs av detta slag. Inslag av medicinsk humaniora tror jag dock kan vara viktigt under hela utbildningen för att det ska fortsätta vara en naturlig del av yrket även efter examen.”

”Jag tycker framförallt att det är relevant för de kliniska terminerna, innan dess är det svårt för folk att leva sig in i, det behöver vara självupplevt för att bli relaterbart. – – – Det är snarare när man kommer högre upp i terminerna som man har ett ventileringsbehov och som med. humanioria verkligen hade kunnat hjälpa till med. Det är också ofta då som man ställs inför livet och döden, anhörigas sorg, ens egen sårbarhet och ofullkomlighet, saker som jag uppfattat att många framförallt yngre kursare har svårt att se och sätta ord på.”

Inlägget postades i

Studentutsagor

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Intro

Lunds universitet har under ett drygt decennium erbjudit kursen ”Medicin som humaniora” på läkarprogrammet. Under 2022 har jag roat mig med att läsa igenom kursvärderingar för att få en uppfattning om vad läkarstudenterna sagt om kursen. Och jag blev… mållös.

Vi är många som vet (ja, vet) att medicinsk humaniora inte är något ”touchy-feely-nice-to-have”, i undervisningen. Och fler behöver också veta det: Framtida läkarstudenter, studenter inom andra medicinska yrkesutbildningar, programnämnder och programansvariga, studievägledare för professionsutbildningarna, beslutsfattande (och resursfördelande) styrelser – för att nämna några. Parallellt med att bjuda in oss till olika möten och nätverka allt vi orkar, tänkte vi därför ta hjälp av studenternas egna röster i ett par blogginlägg framöver.

Ni som tänker: ”Fast vi vill veta mer om ert centrum. Om forskning. Om samverkansinitiativ. Om vilka ni är i er omvärld. Och hur vården kan gagnas av medicinsk humaniora” – ja, ni ska också få ert; det kommer blogginlägg på dessa ämnen också. Men läs det som studenterna – som nu är läkare – säger ni också. För hur det än är, visar deras ord vad som just nu är kärnan i Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora. Orden visar på framtida forskningsfält och på varför samverkan i interdisciplinära miljöer är avgörande, både för universitet och för vården.

Och kan ni inte hålla er utan vill läsa mer redan nu? Start | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (lu.se)

Inlägget postades i

Studentutsagor

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg