15-årsjubileum av kursen ”Medicin som Humaniora”

Photo: Jaime Lopes/unsplash

Under de senaste två åren har Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (med)arrangerat mängder av olika event. Det har varit vetenskapliga workshops och konferenser inom ramen för vårt forskningstema, Empati och Medkänsla. Det har varit populärvetenskapliga evenemang som den omtyckta Kunskapskrogen och föreläsningar av prominenta internationella stjärnor. Vi har ansvarat för nätverksmöten med och för nationella, nordiska och baltiska nätverk inom Medicinsk humaniora och anordnat träffar, Afternoon tea, för utbildningsansvariga inom universitetet med intresse för Medicinsk humaniora.

Varför har vi satsat så till den milda grad med event, kan man undra. Dels vill vi förstås synliggöra (mer om detta här) vårt centrum som vi är så stolta över. Dels har vi sett eventen som ett sätt att synliggöra vilka andra som delar vårt brinnande intresse för medicinsk humaniora, dels inom, dels utanför universitetet. Vid det här laget är vår lista över intressenter lång, må ni tro. Nya idéer från nya kontakter har bidragit till både energi och konkreta samarbeten, en genuin känsla av positiv rörelse framåt.

Men vi glömmer inte grunden, basen, fundamentet. Den 3 oktober kommer vi därför att lyfta kursen ”Medicin som Humaniora”; Den firar 15-årsjubileum i år! Vi har därför bjudit in tidigare studenter, lärare och eldsjälar till ett “Medhumeristiskt” alumni-event. Programmet innehåller återblickar men också inblickar i nuvarande projekt. Vi kommer att höra röster från tidigare alumner, om hur kursen ”Medicin som Humaniora” kommit att färga deras liv som yrkesverksamma och människor. Och det kommer att finnas gott om tid för att återknyta gamla bekantskaper och, förstås, att hitta nya. Ansvarig för symposiet den 3 oktober är ingen mindre än professorn, myten, mr Medhumeri himself: Anders Palm.

Event Studentutsagor