”Afternoon Tea” – ett framgångsrikt möteskoncept

Afternoon tea. Photo: Manki Kim/unsplash

Vi har närt en känsla av att det är fler än vi som anser att medicinsk humaniora är något som kan berika vårdprofessionsutbildningarna. Den känslan har bekräftats det senaste året, inte minst i höstas när vi bjöd in till vårt allra första ”Afternoon Tea”. Tanken med ”tea-et” är att skapa ett återkommande forum för alla som arbetar med professionsutbildning inom människovårdande yrken, och som är intresserade av att använda metoder från medicinsk humaniora i sin undervisning. Jag ska villigt erkänna att jag brukar försöka ducka möten som äger rum så sent som 16.00-17.30. Men det gör minsann inte andra! Med skohorn fick vi plats med alla 30 deltagare från många olika ämnen och program även nu den 18 april.

Temat denna gång var ”Samtalet som yrkespraktik”. Pia Dellson (borde få titeln hedersbloggare) sammanfattar vad som hände:

Två medarbetare vid BRCMH, Elinor Schad, psykolog och kursledare vid psykologprogrammet, och Anna W Gustafsson, som är språkvetare och arbetar vid Språk- och litteraturcentrum, rapporterade om ett pilotprojekt där psykologstudenterna på termin 1 har fått prova på metoden CARM, Conversation Analytic Role-play Method. Psykologstudenterna har i utvärderingen av det nya kursmomentet uttryckt att de fått många aha-upplevelser om samtal och en fördjupad syn på sitt framtida yrke.

Anna berättade om metoden och sedan ledde hon och Elinor tillsammans en prova-på-session.

Pia Dellson, läkare och filmvetare vid BRCMH, berättade tillsammans med Marianne Kylberg och Pia Hovbrandt som är universitetsadjunkter på arbetsterapeutprogrammet om hur de i samarbete infört en medicinsk humaniora-strimma kring film på termin 1 (som ni även läst om här). Studenterna har fått se filmen En oväntad vänskap och diskuterat synen på funktionsvariationer och rehabilitering, vilket lett till betydelsefulla insikter. Som ett moment i kursmålet utveckling av professionell kompetens har studenterna därefter skrivit essäer om sin syn på sin framtida yrkesroll, och enligt kursledarna har filmseminariet lett till tydligt fördjupade reflektioner jämfört med tidigare kurser.

Martin Garwicz, centrumledare för BRCMH, ledde slutligen en diskussion om hur medicinsk humaniora kan användas inom utbildningarna och hur man kan skapa utrymme för dessa metoder och moment.

Och eftersom eventet nu anordnats två gånger är det härmed att betrakta som en lundensisk tradition. Vi återkommer till hösten med ett nytt rafflande program, te och varma scones! Vill ni vara säkra på att inte missa inbjudan till nästa Afternoon Tea, mejla till Asa.Thormahlen@med.lu.se

Medarbetare Verksamhet