Ökad synlighet – vad betyder det egentligen?

Photo: M. Henry/unsplash

Jag har haft den stora förmånen att arbeta med kommunikation inom universitetsvärlden från och till under flera år.  Ett ord som används ofta är ”synlighet”. En verksamhet ska få ökad synlighet genom att till exempel presenteras smakfullt på en hemsida eller att andra intressenter länkar till sagda verksamhet eller att verksamheten har en närvaro på sociala medier. Och sånt.

Precis som många andra verksamheter, har också Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora krav på sig att ”öka synligheten”, det står tydligt i föreskrifterna och i verksamhetsplanen. Och vi vill faktiskt inget hellre, nu när vi har mycket vi vill visa upp och prata om. I verksamhetsplanen står det också att vi ska ta fram kommunikationsplan, så det är gjort (två gånger om, till och med).

Vad mer? Jo, vi startar en blogg, såklart. På svenska och engelska – för vi vill ju ha ökad synlighet internationellt också. Och så tar vi fram en trycksak – en sorts: ”Vad vi är och vad vi gör”- presentation. Och den blev supersnygg!

Nu under vintern, så byggde jag webb. Två sprillans nya webbplatser har sett dagens ljus, med nya url-ar:

Svensk: https://www.medicinsk-humaniora.lu.se/
Engelsk: https://www.medical-humanities.lu.se/

Till webbplatserna finns kalendarium, så att vi äntligen kan lägga ut alla våra event på ett synligt sätt.

https://www.medicinsk-humaniora.lu.se/calendar
https://www.medical-humanities.lu.se/calendar

Jaha, kan vi sätta ”check” i den där ”ökad synlighet”-rutan nu? Mjae. Bara för att det finns läsvärda bloggar (!), snygga trycksaker, intresseväckande hemsidor och inbjudande kalendarier, så uppnås bara ökad synlighet om läsare faktiskt hittar dit och tipsar andra läsare. Bummer.

Inlägget postades i

Verksamhet

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *