”Det enda dåliga med denna kurs är att den är över!”

Photo: Ben White/unsplash

Många av kollegorna vid andra svenska lärosäten låter oss ofta veta att vi varit ”tidigt ute”. Det är sant. Vi har hållit på med medicin som humaniora på läkarprogrammet i cirka 15 år; det finns läkarprogram i Sverige som inte ens har börjat. Så – vi är väl nöjda då? Icke. Vår högsta önskan vore förstås att den valbara kursen blev obligatorisk för alla läkarstudenter, att vi kunde erbjuda motsvarande kurser för sjuksköterskor, arbetsterapeuter, barnmorskor, logopeder, psykologer… ja, ni fattar, också.

Jag hör ansvariga för professionsutbildningarna ända hit: Och hur hade ni tänkt er att vi skulle få till mer och/eller ett obligatorium? Med så mycket annat viktigt som ska in i utbildningen, t ex ”patientnära vård”, ”jämlik vård”…

Jo, mer medicin som humaniora. Och obligatoriskt. Inte för att vi vill (fast det vill vi), utan för att det behövs. Jag låter studenterna komma till tals i ärendet. De säger så här:

”Ja, ja, ja! Jag tycker att alla studenter på termin 11 borde ha gått den här kursen. Tycker att den ska bli obligatorisk.”

”Hade helst av allt haft en strimma genom hela programmet. Utan tvekan. Tycker att vi flera gånger har sagt “det här skulle man ju velat diskutera på termin X, Y, Z”.”

”Jag tycker att det är ett oerhört viktigt inslag i utbildning och något som egentligen varje läkarstudent borde ha på sitt curriculum. Man lär sig saker och uppfattar perspektiv från konst, litteratur och film som man inte nödvändigtvis hade uppfattat annars under utbildningens gång. Jag tycker att det är bra att vi har en sådan kurs i slutet av utbildningen då vi har samlat ihop all medicinsk kunskap som vi kan (under en läkarutbildning) och sedan anknyta detta till det som tas upp i Medicin som humaniora. Det hade dock inte varit fel med att ta upp liknande inslag tidigare i läkarutbildningen så att man, ganska tidigt under utbildningen, får upp ögonen för saker (som också är viktiga att känna till som läkare, utöver det medicinska) ännu tidigare än precis innan examen.”

”Jag tycker medicinsk humaniora borde vara ett mycket större inslag under utbildningen.”

”Ja, det är bra att ha denna typ av kurs på programmet, tror det skulle vara en fördel för de flesta läkarstudenterna. Tänker att man skulle kunna ha lite mer av det de tidigare terminerna också.”

”Ja, fler sådana moment och tidigt i utbildningen. Att få reflektera kring litteratur tidigt tror jag hade gjort enormt mycket för självbilden som läkarstudent.”

”En av fördelarna med den här kursen är att den är så lång så att man får sjunka in i ämnet och får möjlighet att reflektera och faktiskt ta med sig något. Ett kortare inslag skulle kunna vara givande, bara det inte blir ännu ett måste som känns inlagt i schemat “för sakens skull”.

Studentutsagor

Write a comment