Gästbloggare Katarina Bernhardsson

Ibland när vi sitter och resonerar om vad vi ska presentera i något sammanhang och hur, så brukar jag säga till min kollega Katarina Bernhardsson, docent i litteraturvetenskap, universitetslektor i medicinsk humaniora och bitr. centrumledare vid Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora: ”Kan inte du bara göra din ”grej”, då blir det bra!”. Alla vid centrumet förstår numera precis vad jag menar med det eftersom vi alla upplevt henne ”in action”. Det… händer något … i ett rum när Katarina gör sina övningar (oj, det låter som något gymnastiskt!) – oavsett hur många eller vilka som sitter i det där rummet. Jag bad henne sammanfatta vad detta något egentligen är.

Professionell kompetens och personlig utveckling genom litteratur och skrivande

Våra mest efterfrågade kurser och kursmoment, inom och utanför universitetsvärlden, är de som vi samlar under begreppet ”narrativ medicin”. I en pressad studie- eller yrkessituation är det svårt att hitta tiden för reflektion och det är inte alltid lätt att hitta sätt att föra prestationslösa samtal. Att gemensamt ta sig an och kanske kombinera det med att skriva själv kan bidra till såväl professionell- som personlig utveckling. Det gemensamma ”delandet” – lyssnandet och uppmärksamheten, responsen och samtalet – är nyckeln.

Berättelsen i centrum…
Berättelsen är grunden för mycken kommunikation, i allmänhet likaväl som inom hälso- och sjukvård. I berättelsen kan vi möta olika perspektiv, fördjupa förståelsen för andra människor, ifrågasätta saker vi annars tar för givna, reflektera över såväl patienter/klienter som oss själva och kolleger. Hur något är berättat är avgörande för hur vi förstår.

… och samtalet om den
I kursmomenten får studenter/deltagare öva på att tolka och analysera, på att sätta berättelser i relation till sina egna erfarenheter och också öva på den egna formuleringsförmågan. I samtalen där deltagarnas inspel bryts mot varandra och bygger vidare på varandra uppstår något mer än det skulle göra i enskild läsning. I samtalet om berättelsen ökar medvetenhet om språk, ordval, perspektiv och kontexter i professionella likaväl som personliga sammanhang.

Hur går det till?
De olika momenten kan antingen hållas var för sig eller kombineras, de kan göras på ett särskilt tema eller vara processorienterade. Vi kan hålla enstaka seminarier inom ramen för befintliga möten/undervisningsmoment, i syfte att fokusera på de viktiga samtalen. Vi har också erfarenhet av ett flöde av återkommande träffar som kan bygga upp ett mer långsiktigt gemensamt samtal. Metoderna har också visat sig vara värdefulla när man vill uppnå fungerande interprofessionella team, såväl i studentgrupper som i yrkeslivet.

Litteratursamtal
Deltagarna diskuterar litteratur som lästs i förväg. Vi väljer alltid litteratur som vi tror bildar en bra grund för samtal för den aktuella gruppen, ibland kring ett särskilt tema.

Shared Reading
Metoden shared reading innebär att ingen litteratur läses i förväg, utan gruppen läser tillsammans på plats, oftast noveller och poesi. Kursansvarig (läsledare) högläser samtidigt som alla också har texten framför sig. Med stopp inlagda under läsningens gång ges utrymme till diskussion. I dessa diskussioner blir det extra tydligt hur olika personer tolkar texten, berättelsen, och hur gruppen förhåller sig till olika tolkningar.

Kreativt och reflekterande skrivande
På ett prestationslöst sätt görs korta skrivövningar som deltagarna sedan delar med varandra, i gruppen eller i mindre grupper. Genom att skriva, dela, lyssna och ge respons möts deltagarna i en typ av reflekterande samtal som det inte alltid finns så mycket utrymme för i en pressad arbets-/studiesituation.

Vad säger studenterna?
Under 15 år har vi samlat in utvärderingar från läkarstudenter. Vi har samlat några uttalanden på vår blogg (här, här, här och här) – ett litet urval kommer här:

”Jag valde kursen också för att få ett annat perspektiv på medicin än den kalla, konkreta medicinska fakta som man fick från böcker och föreläsningar.”

”… jag uppskattade den möjlighet den skulle ge till reflektion och eftertanke kring olika aspekter av vårt yrke, något jag känt att jag saknat och behövt.”

”Få andra kurser … uppmanar studenten att faktiskt TÄNKA SJÄLV.”

Vill du veta mer om våra moment? Kontakta gärna Katarina.Bernhardsson@litt.lu.se

Inlägget postades i

Utbildning Verksamhet

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *