Alumner – en hittills outforskad kunskapskälla?

Photo: Eben Kassaye/unsplash

Sedan 2008 ingår medicinsk humaniora som valbar kurs på läkarprogrammet vid Lunds universitet och som kursmoment och seminarier på terminerna 4, 6, 8 och 9.  I mitt tidigare arbetsliv minns jag hur svårt det var att få studenterna att fylla i kursvärderingar och när de gjorde det var de ofta korta, med fokus på vad som kunde göras bättre nästa gång (vilket i o f s är välkommet, men lite… ta-da…).

Med kursvärderingarna från läkarprogrammet mötte jag motsatsen. Långa fritexter, fylld med idel beröm för kursledarna och vad medicinsk humaniora betydde för dessa studenter, på väg ut i läkaryrkeslivet. Exempel på vad de skriver hittar ni här och här.

Vi skulle förstås bara kunna luta oss tillbaka och njuta. Varför ändra något som helt klart fungerar bra och fungerat bra under många år? Men. Föreställ dig det forskningsmaterial som dessa kursvärderingar utgör. Tillsammans med listorna över examensarbeten. Och den känslan studenterna uttryckte i dessa utvärderingar – känslan av djupare förståelse både för sig själva och för kollegor och patienter.

Håller det här i sig genom åren? Ska vi lägga till/ändra något i kursen för att bättre relatera med det vardags- och yrkesliv som läkare upplever?

Ett stort alumni-projekt startade hösten 2022 – för att vi vill hitta svaren på ovanstående frågor (och fler). Vem ska bättre berätta för oss än våra tidigare studenter? I skrivande stund landar ett frågeformulär i e-mail-in-boxar, snigel-postlådor och LinkedIn-messenger-lådor för hundratals tidigare läkarstudenter. Flera av våra medarbetare är engagerade i detta projekt, som vi hoppas även kommer att innehålla ett alumn-symposium i september 2023.

Om du vill veta mer om vårt alumni-projekt, kontakta Christopher.Mathieu@soc.lu.se

Projekt Studentutsagor