Medicinsk humaniora för alla – hösten 2024

Som en motreaktion till höstigt isande vindar kommer här värmande medicinsk-humaniora-event – lite som en yllefilt, fast bättre.

10 oktober – Kunskapskrogen: När verkligheten förvrängs – Om schizofreni (fullbokat, men skriv in er på reservlistan och/eller prenumerera på utskick från Medicinska fakulteten inför nästa ”krog”) Kunskapskrogen | Medicinska fakulteten (lu.se)

16–17 oktober äger Lunds universitets återkommande populärvetenskapliga arrangemang ”Framtidsdagarna” rum på Skissernas Museum i Birgit Rausing salen. Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora är där (förstås). Ingen anmälan behövs – bara kom!

16 oktober kl. 17-18: Svensk översättning av poeten Rückerts “Kindertotenlieder” till Mahlers musik | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (lu.se)

17 oktober ca kl. 13-14.30: Känslan av ett förestående slut | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora

17 oktober ca kl. 15-16.30: Digitala drömmar om evigt liv | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (lu.se)

Smyger med ett tips till, nämligen samtalet den 16 oktober kl. 15.00:
Dynamiska hälsolandskap – att bygga hållbara sjukhusområden för en föränderlig framtid
Framtidsdagarna 2024 | Lunds universitet

21 oktober kl. 17.00-18.00, också på Skissernas Museum (i Birgit Rausing salen), bjuder Pufendorf Institute for Advanced Studies vid Lunds universitet in till AW med tillhörande samtal (på engelska) på temat: Virtual Reality in Heathcare Reality . Ingen anmälan behövs!
Pufendorf & Friends: Virtual Reality in Heathcare Reality | PUFENDORFINSTITUTET (lu.se)

23 oktober kl.14.00-17.10 äger årets Sandblomdag rum på temat: Konst och medicin i krigets skugga. Plats: Aulan, Centralblocket, Skånes universitetssjukhus i Lund. Ingen anmälan behövs!
Sandblomdagen – konst och medicin i krigets skugga | Medicinska fakulteten (lu.se)

7 november 18:00 till 20:00, Fernströmsalen, Forum Medicum, Sölvegatan 19,bjuder enheten för Medicinens historia in till ett seminarium: Forskning bortom etikens gränser – Reflektioner från granskningen av Paolo Macchiarini
Forskning bortom etikens gränser – Reflektioner från granskningen av Paolo Macchiarini | Medicinens historia (lu.se)

Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora kommer att anordna ett av sina omtyckta ”Afternoon Tea” för lärare, utbildnings- och programansvariga med flera, som är nyfikna på ämnet medicinsk humaniora och hur det kan implementeras i utbildningssammanhang. Nästa tillfälle: 19 november på Forum Medicum. Mer information kommer i vårt kalendarium:
Kalendarium | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (lu.se)

5 december under seneftermiddagen planerar vi ett öppet seminarium med titeln ”Hela Människor” där författaren till boken med samma namn, Cecilia Riving, samtalar med kollegor vid Lunds universitet. Plats: Utblicken, Forum Medicum vån 16, Sölvegatan 19. Mer information kommer i vårt kalendarium:
Kalendarium | Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (lu.se)

Event Medarbetare Verksamhet