Ny artikel i Vetenskap & Hälsa

Idag publiceras den första artikeln av flera i Vetenskap & Hälsas senaste tema: “Tillfreds med livet”. Artikeln handlar – enligt rubriken i alla fall – om de viktiga mjuka värdena i livet. I artikeln intervjuas BRCMHs egen centrumledare, Martin Garwicz. Han är också en av tre koordinatorer i Lunds universitets samverkansinitiativ ERiCi: Existentiell resiliens – kontemplation, estetik och medkänsla (som ni kunnat läsa om tidigare här). Inte konstigt att Vetenskap & Hälsa vill intervjua honom när det handlar om faktorer som kan bidra till att vi är – eller blir – tillfreds med livet.

I artikeln går Martin inte enbart in på “livet”. Han talar också om viktiga värden i vården, något som såväl samverkansinititativet som Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora fokuserar på. Martin är övertygad om att arbetsplatser kan tjäna på att implementera fler så kallade mjuka värden för att skapa mer resilienta arbetsplatser:

“Man har rationaliserat bort de så kallat mjuka värdena på arbetsplatserna för att de ses som lyx – överflödiga och inget man har tid med. Men man bör fråga sig om de är så mjuka för de har faktiskt hårda effekter. Om du driver din personal i en alltmer slimmad organisation så kanske du tjänar på det i stunden men vad händer på sikt när de inte orkar längre?”

Läs artikeln Mjuka värden viktiga för ett hållbart liv – Vetenskap och Hälsa (vetenskaphalsa.se) i sin helhet (öppnas i nytt fönster).

Det är inte första gången Vetenskap & Hälsa intresserar sig för Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora: Se detta blogginlägg om deras vällyssnade poddavsnitt med Katarina Bernhardsson, bitr. centrumledare.

Vill du veta mer om Vetenskap & Hälsa? Besök deras webbplats (öppnas i nytt fönster): Vetenskap och Hälsa – Populärvetenskapligt om medicinsk forskning i Skåne (vetenskaphalsa.se)

Vill du veta mer om Samverkansinitiativet ERiCi? Läs mer på Lunds universitets webbplats (öppnas i nytt fönster): Existentiell resiliens | Lunds universitet

I medierna Projekt